Nieuw: Sociale en antisociale impulsen

[26 september 2018] Na tientallen jaren weer in het Nederlands beschikbaar: deze belangrijke voordracht van Rudolf Steiner over het fundament van het sociale leven. De voordracht is een mooie brug die van de antroposofie naar de sociale driegeleding kan voeren.

Rudolf Steiner
Sociale en antisociale impulsen in de mens

Zodra twee mensen elkaar ontmoeten, betekent dat eenvoudig dat er een bepaalde kracht werkzaam wordt
van mens tot mens. Als we in ons leven in contact komen met iemand anders, kunnen we niet onverschillig
tegenover elkaar staan, zelfs niet in ons gedachten- en gevoelsleven en ook niet wanneer we ruimtelijk ver van
elkaar zijn verwijderd. Als we de zorg voor iemand op ons hebben genomen, als er op de een of andere manier
een contact tot stand moet komen, dan werkt er een kracht van de ene mens op de andere. Dat is wat aan het sociale leven ten grondslag ligt: deze krachten, die zich in alle richtingen uitbreiden en die door elkaar heen weven, vormen in feite de grondslag voor de sociale structuur van de samenleving.

Met een nawoord van John Hogervorst

ISBN 9789492326263
paperback, 55p
prijs: € 10,00

U kunt het boek HIER bestellen

Tweede druk ‘Economie’!

[7 februari 2018] Een van de mooiste uitgaven die we ooit realiseerden – Economie. De wereld als één economie van Rudolf Steiner – is herdrukt. In het voorjaar van 2016 verscheen de eerste druk, in een vertaling van Frans Wuijts, en organiseerden we een reeks van bijna 30 bijeenkomsten rondom de inhoud van dit werk in heel Nederland (en zelfs in Vlaanderen).
Dat de eerste druk al zo snel uitverkocht zou zijn hadden we niet durven hopen. Misschien wordt het voor een groeiend aantal mensen duidelijk dat Steiners voordrachten over economie misschien wel zijn belangrijkste ‘verhaal’ voor onze tijd is…

Tot en met zondag 10 februari krijgt u een dubbelnummer van Driegonaal cadeau bij aanschaf van deze titel in onze webwinkel.

Rudolf Steiner
De wereld als één economie

De thema’s die Rudolf Steiner in zijn ’cursus economie’ behandelde als voorbeeld of nadere uitwerking van zijn geheel nieuwe benadering van de economie, zijn van een verbluffende actualiteit en relevantie. Eerlijke prijsvorming, de verschillende kwaliteiten van geld, het scheppen van een organische geldkringloop, samenwerken in plaats van concurreren, het beheer van grond en bodemschatten, de rol van de consument, geldschepping, arbeid en inkomen: al deze vraagstukken komen aan bod en verschijnen hier in een samenhang die een basis biedt voor een samenleving waarin vrijheid, rechtvaardigheid en solidariteit geen loze kreten maar leidende en praktische principes zijn.

Dit basiswerk laat zien hoe een andere, menselijke economie mogelijk is.

Met noten, voor- en nawoord. (paperback met flappen, 317 pagina’s)
ISBN 9789492326034
€ 25,00

De toekomst en de menselijke intelligentie

64[10 oktober 2016]
Een ernstige passage uit één van onze uitgaven – het werd afgelopen weekeinde ‘herbruikt’ op De grote Rudolf Steiner Citatensite van Ridzerd van Dijk (“a Steiner a day keeps the doctor away”).

Het citaat is afkomstig uit Opvoeden en onderwijzen als sociale opgave waarin Rudolf Steiner bespreekt wat in het opgroeien en begeleiden van het kind wezenlijk is als we willen kijken naar een vruchtbare wisselwerking tussen individu en gemeenschap.
Kost overigens maar € 7,50, deze prachtige titel…

Onze in­telligentie gaat een bepaalde weg; tegenwoordig verkeren we nog sterk in een ontwikkeling van de intelligentie zoals de Grieken die hadden. Door onze intelligentie begrijpen wij dat wat aan de dood onderhevig is. Maar ook deze vorm van intel­ligentie die het dode begrijpt, verandert. In de komende eeu­wen en millennia zal deze intelligentie iets totaal anders wor­den. Onze intelligentie heeft nu al een bepaalde aanleg. De mensheid zal terechtkomen in een ontwikkeling van de intelli­gentie waarin deze de neiging zal hebben alleen het onware, de dwaling, het bedrog te begrijpen, en alleen het kwade uit te denken.

De leerlingen van de esoterische scholen, en met name de ingewijden, wisten vanaf een bepaalde tijd dat de menselijke intelligentie een ontwikkeling naar het kwade doormaakt en dat het steeds moeilijker zal worden alleen door intelligentie het goede te herkennen. De mensheid verkeert nu nog in deze overgang. Wij zouden kunnen zeggen: het lukt de mens nog net, wanneer hij zijn intelligentie gebruikt en geen buitenge­woon wilde instincten in zich heeft, enigszins naar het licht van het goede op te zien. Maar deze menselijke intelligentie zal steeds sterker de neiging vertonen, het kwade uit te den­ken, het kwade in te voegen in het morele en in het kennen, de dwaling.

Dat was een van de redenen waarom de ingewijden zich de mannen van zorg noemden, omdat de ontwikkeling van de mensheid in de eenzijdigheid, zoals ik die zojuist uiteengezet heb, inderdaad zorgen baart; zorgen juist om de ontwikkeling van de intelligentie. Het is tenslotte niet voor niets dat de intelligentie de moderne mens zozeer met trots en hoogmoed vervult. Dat is, zo zou ik het willen noemen, een voorproefje voor het kwaad-worden van de intelligentie in de vijfde na-Atlantische periode, waarin wij nog maar aan het begin staan. Wanneer de mens niets anders zou ontwikkelen dan zijn intel­ligentie, dan zou hij op aarde een boos wezen worden. Wan­neer wij vertrouwen willen hebben in de toekomst van de mensheid en deze toekomst als een vruchtbare toekomst wil­len zien, dan mogen wij niet vertrouwen op de eenzijdige ont­wikkeling van de intelligentie. In de Egyptisch-Chaldeeuwse tijd was deze intelligentie nog iets goeds, maar daarna is zij tot iets geworden dat verwant is met de krachten van de dood. Deze intelligentie zal een verbinding aangaan met de krachten van bedrog, van dwaling en van het boze.

Hierover zou de mensheid zich vooral geen illusies moeten maken. We moeten er in alle openheid rekening mee houden dat we ons moeten beschermen tegen de eenzijdige ontwik­keling van de intelligentie. Niet voor niets zal er juist door de antroposofisch georiënteerde geesteswetenschap iets anders kunnen komen: namelijk het opnemen van dat wat door een vernieuwd schouwen uit de geestelijke wereld kan worden verworven, wat niet door intelligentie begrepen kan worden maar pas begrepen kan worden wanneer men accepteert wat de wetenschap van de inwijding door middel van het schou­wen uit de geestelijke wereld haalt.

Een engel in de economie

1b kopie

Gelooft u in engelen?
Wat denkt u dat een engel zou doen, zou hij vandaag op aarde zijn?

Volgens Rudolf Steiner zit er voor de engelen in onze tijd maar één ding op:

“(…) er is niets dat niet economisch bekeken kan worden. Alles, tot in de hoogste domeinen, moet vanuit een economisch gezichtspunt bekeken worden. Als er nu een engel op de aarde zou afdalen, dan zou hij ofwel alleen in een droom verschijnen en niet in staat zijn iets te veranderen; of hij zou verschijnen aan de mensen die wakker zijn en zou in het economische leven binnen komen. Hij zou niet anders kunnen.”

Dit kleine fragment is deel van een vraag- en antwoordsessie die Rudolf Steiner in 1922 hield in het kader van zijn voordrachtenreeks over economie. Veertien voordrachten en zes vraag- en antwoordbijeenkomsten lang, ontvouwde hij zijn inzichten over de economie én legde de bodem voor een geheel nieuwe benadering van de economie.

Wát een tragiek dat deze inhoud grotendeels veronachtzaamd is gebleven. Wanneer de associatieve economie (Rudolf Steiners benadering van de economie) beter zou zijn opgenomen zou de mens een heleboel rampspoed bespaard zijn gebleven.

Maar we hoeven niet bij de pakken neer te zitten. Steiners inzichten én zijn benadering van de economie zijn zelfs actueler dan ooit en bieden ieder die dat wil de mogelijkheid om werkelijk tot een oordeel te komen over vragen als arbeid en inkomen, fair trade, verdeling van welvaart, geld en geldschepping, de rol van de banken, financiële speculatie – en veel meer.
Wij zijn ontzettend blij dat we u kunnen aankondigen dat over enkele weken een vertaling (van Frans Wuijts) van Wereldeconomie – de wereld als één economie zal verschijnen. Voor ons de belangrijkste uitgave in ons ruim 25-jarig bestaan!

En misschien las u het al: in het december/januarinummer van Motief werd al aandacht besteed aan deze uitgave door de publicatie van een deel van het Nawoord van de vertaler.

Open hier het artikel uit Motief:
Wereldeconomie – Motief

afbeelding boven: Engel (Liesbeth Takken)

Praktisch maken

voorplat_steiner1

(20-10-2015) De moderne mens heeft de neiging alles ‘praktisch’ te willen maken – dat hoort bij de tijd waarin wij leven. Een gevaar is dat we langzamerhand een verkeerd beeld krijgen van wat ‘praktisch’ nu eigenlijk is. Praktisch is niet alleen datgene dat tastbaar is. Praktisch is al datgene dat inzicht biedt, dat moed en kracht schenkt, dat je doet groeien, in welk opzicht dan ook.

Antroposofie wijst de mens de weg om thuis te raken in de spirituele wereld – maar daar blijft het niet bij: inzichten uit de spirituele wereld kunnen door de mens ’naar beneden worden gehaald’ en niet alleen worden begrepen maar ook in woord en daad concreet worden in ons leven en werken. In deze voordrachten beschrijft Rudolf Steiner hoe en waarom de antroposofie het spirituele door en door praktisch wil maken.

Onze nieuwste uitgave bevat twee voordrachten die Rudolf Steiner in 1921 in Den Haag hield en een artikel van John Hogervorst over de verhouding van de antroposofie tot de sociale driegeleding, twee ‘zaken’ die weliswaar in Rudolf Steiner samen kwamen maar die lang tot onderling onbegrip hebben gevoerd.

Deze voordrachten laten zien hoe het enerzijds niet noodzakelijk is om de antroposofie te kennen om de sociale driegeleding te begrijpen en hoe het anderzijds verbazing kan oproepen wanneer degenen die de antroposofie kennen niets van de sociale driegeleding zouden willen weten.

Rudolf Steiner
Antroposofie en het praktische leven
9789073310995
paperback, 88 pagina´s,  13,50
Tot en met maandag 26 oktober geldt: zonder verzendkosten thuisgestuurd indien u bestelt in onze webwinkel.

Recente berichten

Sociale netwerken