5009
[20/2/2015] Vandaag een groot en interessant artikel in de Volkskrant, over De Staalmeesters van Rembrandt. Het hele artikel vindt u op onze facebookpagina.
Een fragment:

“Omdat Rembrandt de gezichten van de staalmeesters met meer pigmenten heeft geschilderd dan de omgeving, ogen ze nadrukkelijker aanwezig. Je blik wordt er direct naartoe getrokken. Vergelijkbaar is de werking van de enscenering. Door het tafereel zo architectonisch van achteren naar voren op te bouwen, van de lambrizering naar de tafel, lijkt de ruimte zich verder naar voren, vóór het schilderij, richting kijker, uit te strekken.
De toeschouwer staat daardoor niet tegenover De Staalmeesters , maar bevindt zich in dezelfde (saaie) vergaderkamer. Alsof je zelf op een haast fysieke manier bij het tafereel bent betrokken: niet als toeschouwer, maar als bezoeker. Alsof jíj het bent voor wie de staalmeesters, licht geërgerd, hun hoofd draaien, kijken en opstaan. ‘Hé, wat heeft u hier te zoeken? O, u bent lakenhandelaar. Mooi, neemt u plaats.'”

En zo raakt dit artikel aan wat Albert Soesman, die zich tientallen jaren lang met het werk van Rembrandt bezighield, in zijn boek Een speurtocht naar het geniale beschreef en liet zien. Rembrandt maakte voor de compositie van zijn werken gebruik van de gulden snede, cirkels, driehoeken e.d., die hij zó gebruikte dat ze de inhoud van de voorstelling die hij schilderde intensiveerde en naar een hoger plan trok.

En in onze boekwinkel loopt nota bene net een kleine actie rondom dit boek: tot en met maandag 23 februari a.s. géén verzendkosten (op uw gehele bestelling) indien u deze titel bestelt!
(Geldt binnen Nederland, klanten buiten Nederland ontvangen € 2,00 korting op de verzendkosten).