Hans Stolp: Leven met engelen

[23 augustus 2018] Verschenen onder ons imprint Adventum:


Hans Stolp
Leven met engelen

Wij zijn omgeven door Engelen, altijd en overal. Steeds meer mensen ervaren die nabijheid van de Engelen. Anderen maken bijzondere momenten mee waarin een Engel een wending aan hun leven geeft.

Engelen geven ons bemoediging, troost en inzicht. Andersom kunnen wij hen ook iets ‘geven’: onze liefde en dankbaarheid zijn voor de Engelen kostbare gaven.

Van oudsher werd ons door ingewijden doorgegeven hoe de wereld van de Engelen eruit ziet. In dit boek worden negen groepen Engelen beschreven, die alle hun eigen taak hebben in het kosmisch bestel.

Onze tijd wordt in het bijzonder geïnspireerd door de Aartsengel Michaël. Wanneer wij ons bewust worden van die inspiratie kunnen wij zowel onszelf beter begrijpen, evenals de tijd waarin wij leven. Daarmee rijst ook het bewustzijn voor het doel waarmee wij op aarde kwamen.

Tot en met dinsdag 28 augustus a.s. brengen we geen portokosten in rekening (binnen Nederland) wanneer u deze uitgave bestelt via onze webwinkel.

Tweede deel Meditaties op de Grote Arcana van de Tarot verschenen

[23 juli 2018] Het is bepaald geen klein project, voor een uitgeverij als de onze. In de afgelopen weken verscheen het tweede deel van Meditaties op de Grote Arcana van de Tarot van Valentin Tomberg. Vorig jaar in de zomer verscheen het eerste deel, en nu het tweede. In de zomer van 2019 hopen we de driedelige uitgave compleet te maken met het laatste deel.

De titel van het boek wekt overigens mogelijk associaties die u voor wat betreft de inhoud van dit werk op het verkeerde been kunnen zetten: het gaat in dit werk niet om het leggen of duiden van Tarot-kaarten. In de drie delen (straks samen zo’n 1000 pagina’s) worden de 22 kaarten (Arcana) van de Grote Tarot beschreven als een inwijdingsweg die uit 22 stappen bestaat. In 22 brieven beschrijft Valentin Tomberg deze stappen en biedt daarmee een schat van inzicht.

Valentin Tomberg
Meditaties op de Grote Arcana van de Tarot II

De Meditaties op de Grote Arcana van de Tarot zijn brieven gericht aan een onbekende vriend. Deze onbekende vriend is een ieder die bereid is de brieven te lezen en daarmee, vanuit de zekerheid van de innerlijke ervaring die het meditatieve lezen met zich meebrengt, zal gaan begrijpen wat Christelijk Hermetisme is.

De 22 brieven zijn eigenlijk 22 geestelijke oefeningen die de lezer in staat stellen zich mee te laten voeren in de stroom van de levende Traditie. In de verkenning van de symboliek van de 22 grote Arcana (geheimen) van de Tarot openbaren zich gaandeweg de in de Arcana verborgen kosmische principes en goddelijke wijsheid.

De uitzonderlijke eruditie van Valentin Tomberg, zijn associatieve denkstijl en zijn beeldende manier van schrijven zorgen voor een stimulerende gelaagdheid. Dat maakt dit werk essentieel, interessant en toegankelijk voor de zoeker op het gebied van religie en spiritualiteit.

Meditaties op de Grote Arcana van de Tarot verschijnt in drie delen.
Dit deel bevat de negende tot en met de vijftiende brief.

Paperback met flappen, 359p.
€ 25,00

KLIK HIER om dit boek in onze webwinkel te bestellen
(levering zonder verzendkosten)

Onze reeks brochures over de jaarfeesten is compleet!

[7 mei 2018] En daar is dan de laatste brochure in onze reeks over de Jaarfeesten:

Van Pasen naar Hemelvaart en Pinksteren
Zonnejaargroep
Wat gebeurt er eigenlijk na Pasen? Hemelvaart en Pinksteren zijn onlosmakelijk verbonden met Pasen, toch zijn deze jaarfeesten minder bekend. In deze brochure worden de achtergronden en tradities van Hemelvaart en Pinksteren beschreven.
Natuurlijk vindt u ook een keuze aan liedjes, recepten en knutselideeën, om onvergetelijke herinneringen te laten ontstaan!
isbn 9789492326218
brochure, 36p, € 6,75

De brochure bestellen? KLIK HIER

Karmisch mengelwerk

[24 april 2018] Gestaag en buiten elk oppervlakkig gedruis, werkt Rob Gruben aan de opbouw van een haast on-Nederlands oeuvre: een oeuvre dat wordt gekenmerkt door een substantiële inhoud, grondig en stap voor stap (gedachte voor gedachte) geschreven. Wij zijn blij dat we zijn vierde werk kunnen presenteren:


Rob Gruben
Karmisch mengelwerk

Karma en reïncarnatie vormen de basis voor het moderne geesteswetenschappelijke onderzoek. Het is dus van groot belang inzicht te hebben in de thema’s van de eigen levensloop. Hoewel die thema’s in hoge mate persoonlijk zijn, volgen ze spirituele wetmatigheden en staan ze altijd in het licht van een groter doel. Daardoor is het mogelijk ook over zo’n persoonlijk onderwerp als karma toch enkele algemene of veel voorkomende tendensen te beschrijven.

Het accepteren en bewust doorleven van het eigen karma leidt uiteindelijk altijd tot spirituele kennis. Kennis die alleen op aarde en door de mens kan worden opgedaan. Zodoende is de mens de kroon van de schepping en zien de hogere engelmachten met oneindig vertrouwen neer op wat alleen de mens hen kan brengen: liefde en vrijheid. Dit boek probeert met name dat aspect vanuit verschillende kanten te belichten.
(paperback, 207p) € 18,50

Ter gelegenheid van het verschijnen van deze uitgave zijn tijdelijk, tot 20 mei a.s., de voorgaande drie titels in prijs verlaagd. Ze kosten nu € 10,00
KLIK HIER om ze allemaal te bekijken

Denken!

[16 maart 2018] Wij hebben er veel plezier in, in de mooie kleine minibrochures met een waardevolle inhoud die we voor een klein prijsje kunnen aanbieden. Makkelijk om onderweg te lezen. Leuk om als een klein cadeautje uit te delen.

Nu verschenen:
Rudolf Steiner
Praktische ontwikkeling van het denken
Praktische ontwikkeling van het denken – wat moeten we ons daarbij voorstellen? Tegenwoordig lijkt het er wel eens op dat de titel van deze voordracht een tegenstrijdigheid in zich draagt. Hoe zou het denken nu praktisch kunnen zijn? Het dóen is toch praktisch (en het denken theoretisch)? Daar hebben we dan direct een eerste misverstand over het denken: de manier van denken die Rudolf Steiner voorstaat is praktisch, dat wil zeggen: begrijpt de werkelijkheid en geeft richting aan de dagelijkse praktijk van het leven.
(brochure, 26p, € 3,00)

Een fragment…

[5 maart 2018]

Driegeleding als vorm om moreel te worden
Dieter Brüll

‘Maar zoals de vorm niets vermag zonder de geest, zou ook de geest niet tot daden in staat zijn, indien hij zich niet een vorm scheppen kon’
(Uit: Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden, Rudolf Steiner)

Wij ondergaan het telkens weer: met veel goede (sociale) wil komt een initiatief tot stand – het verzandt of verstart, omdat die sociale wil de vorm niet vindt waarin hij vruchtbaar kan worden. Menige instelling lijkt hierdoor wel het vat der Danaïden. Omgekeerd is het zo – en hier is weer het gelijk aan de zijde van hen, die versterking van de sociale wil een basisvoorwaarde noemen – dat de beste structuur geen sociaal probleem kan oplossen, als de betrokkenen geen sociale impulsen hebben. Van niets komt niets. Dus toch vanuit twee kanten/kampen opereren? Zo men wil. Het doen ontstaan van een sociale impetus, het aankweken van sociale vaardigheid is nooit weg. Het is, eenmaal de vorm gegeven, zelfs hard nodig. Maar wel zonder het argument, dat daarmee op den duur het ontstaan van driegeleding mogelijk wordt gemaakt. De relatie ligt andersom en is niet omkeerbaar: het is de drieledige structuur die als opvoeder tot sociaal gedrag fungeert; zoals het onze huidige, op eigenbelang gerichte structuren zijn die veel van de op ‘verbetering van de mens’ gerichte activiteiten weer teniet doen. Wij weten allen dat moraalpreken het niet meer doen.

Iemand wegens gemaakte fouten de les lezen, wordt terecht niet meer gepikt; ook niet als men inziet fout te zijn geweest. Anders is het, als men zich aan regels stoot, die men zelf mede in het leven heeft geroepen of in volle vrijheid heeft aanvaard. Het is een groot verschil, of wij door de directeur (of de huistiran) op de vingers worden getikt, omdat wij ons naar zijn mening niet juist gedragen of zelfs misdragen. Of dat diegene die aangewezen is om op de naleving van de door onszelf opgestelde regels toe te zien, ons buiten elke morele beoordeling zelfs zonder eigen oordeel over de innerlijke waarde van die normen erop wijst dat wij deze hebben overtreden. Dan begint de vorm op te voeden. En deze vorm is niet alleen acceptabel, die hebben wij al geaccepteerd. Het bewuste gebruik van vormen blijkt op weerstanden te stuiten – begrijpelijk bij wie gewend is vanuit zijn eigen autoriteit te beslissen. Daarom is het interessant dat Steiner, waar hij over het centrale thema van de scheiding van arbeid en inkomen schrijft in Antroposofie en het sociale vraagstuk (Zie: Rudolf Steiner – Verbeter de wereld (en begin samen), Nearchus CV), de vorm als opvoedende factor introduceert. Hij spreekt dan van inrichtingen. ‘Wie voor zichzelf werkt, moet op den duur wel tot egoïsme vervallen. Alleen wie geheel en al voor anderen werkt, kan langzamerhand een werkelijk altruïstische werker worden.’ Daarom is driegeleding, het structuurprincipe dus, iets om ‘in de hoofden te hameren´. Zoals de natuurwetten zouden de kinderen ook de sociale wet ‘driegeleding’ behoren te leren en die bij het verlaten van de school beheersen ‘zoals de vier basisvaardigheden van het rekenen’ (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen). Daarmee zou immers op geen enkele wijze op sociale inhouden en wereldbeschouwelijke standpunten vooruit worden gelopen. Wel zouden er dan mensen komen die hun samenwerkingsverbanden volgens het principe van de driegeleding willen bouwen. Niet omdat ze moreler zijn dan de rest van de wereld. Maar om moreel te worden. Dualiteiten zijn een functie van de ruimte: een mens ziet er van voren anders uit dan van achteren. Het sociale evenwel wordt beheerst door de tijd. Wat zich momenteel als tegenstelling openbaart, is in wezen een fase-verschil. Haar vruchten zal de driegeleding pas in de toekomst kunnen afwerpen, als de mens socialer is geworden – dankzij drieledige structuren nu.

(Bij Nearchus CV is een driedelige uitgave met verzamelde teksten van Dieter Brüll in voorbereiding. Het eerste deel zal over enkele maanden verschijnen.)

Recente berichten

Sociale netwerken